Meer nieuws

Verslag KBDB Nationaal Sportcomité van 29 september 2022

30 Sep 2022

Onder de leiding van de voorzitter van het Nationaal Sportcomité dhr. Denis Sapin werden alle aanwezigen (en voor het eerst mocht de pers bij dergelijke vergadering aanwezig zijn) verwelkomd.

Er werd een moment van stilte gevraagd als nagedachtenis en eerbetoon aan Dhr. Christian Goulem die enkele maanden terug overleden is. Dhr. Goulem was nationaal mandataris, lid van het nationaal sportcomité en voorzitter van de provincie Henegouwen-Waals Brabant. Dhr. Sapin loofde de inzet, loyauteit en toewijding van dhr. Goulem voor de duivensport en voor de regio’s die hij vertegenwoordigde.

Hierna geven wij een korte weergave van enkele agendapunten die aan bod kwamen, besproken werden en al dan niet beslist of voor verdere evaluatie werden opgenomen.

(voor de lezer : een aantal puur administratieve aangelegenheden zijn in dit verslag niet opgenomen).

  • Evolutie nationale wedvluchten gedurende de laatste 5 jaar

Evaluatie over de seizoen 2018 t/m 2022

  • De openingsvlucht uit Bourges (oude duiven) groeit van 39.417 duiven (2.604 spelers) in 2018 naar 57.631 duiven in 2022 (3.349 spelers)
  • De Chateauroux-vlucht volgend op Bourges kent dan weer een sterke daling. De start van het seizoen en de weerstoestand hebben ongetwijfeld een invloed op deze fluctuatie.
  • Beide vluchten samengeteld kennen een daling van 84.000 duiven in 2018 naar 69.000 in 2022.
  • Een 1e Rhônevlucht als Valence kent een quasi status quo in aantal duiven en spelers over de jaren heen.
  • De openingsfondvluchten als Limoges en Brive kennen een stabiel tot stijgend aantal duiven (Brive 13.662 in 2018 naar 12.002 in 2022 / Limoges 15.789 in 2018 naar 17.356 in 2022).
  • Pau als openingsvlucht op de internat fond kent een stijging in aantal duiven nationaal (2.581 in 2018 met 728 spelers naar 3.734 duiven met 837 spelers in 2022).
  • Naarmate het seizoen vordert en normaliter een daling te verwachten is van het aantal duiven is dit niet opmerkelijk het geval. 
  • De zware halve fond kent meer duiven en meer deelnemers
  • De dagfond telt ook meer duiven en meer deelnemers
  • De zware fond (muv Barcelona dat een lichte daling kent en Montélimar dat eveneens een daling kent) korft meer duiven in.
  • Het beeld is niet altijd duidelijk vergelijkbaar omdat sommige vluchten al dan niet meer op de kalender staan (Angoulème, Jarnac, Aurillac, Gueret..) maar een daling van aantallen duiven en spelers is niet opmerkelijk vast te stellen.
  • Een lichte daling van het aantal deelnemers valt op. Dus een voorzichtige conclusie is dat er per deelnemer gemiddeld meer duiven worden ingekorfd.
  • Dit is een beeld van de (inter)nationale vluchten. Een beeld van de snelheid, halve fond is hierin niet opgenomen.

 

  • Overzicht van de nationale overwinnaars per provincie 2022
 TotaalGrote HFFondGrote Fond
Henegouwen6411
Waals Brabant1  1
Luik    
Namen2  2
Luxemburg1  1
Vlaams Brabant

 

1

 

1

  
West Vl16583
Oost Vl10541
Limburg11  
Antwerpen871 
 4623149

 

Los van enige vergelijking met aantal duiven en aantal deelnemers is duidelijk dat weersomstandigheden een zeer beslissende rol spelen in nationale overwinningen. Dus blijft het van belang en is het de kunst om de resultaten zo objectief mogelijk te analyseren en te interpreteren…..maar “de winnaar heeft altijd gelijk”….

  • Evaluatie van aantalen inkorvende spelers per inkorvingslokaal

Er werd een overzicht per provincie van de inkorvende lokalen overhandigt. De cijfers zijn te omvangrijk voor publikatie, maar een voorzichtige analyse maakt duidelijk wat we allemaal aanvoelen nl :

  • Historisch sterke verenigingen blijven meestal deze positie behouden en hebben soms nog een aanzuigeffect
  • Kleinere maatschappijen houden sterk stand of zijn dalend
  • De geografische ligging is cruciaal (bereikbaarheid, aantal spelers in de omtrek enz…)

Een persoonlijke bedenking….de liefhebbers in de provincies Luik, Namen, Luxemburg hun toewijding is groot…want het inkorven is voor hen een halve dagtrip…

  • Voorstel nationaal vluchtprogramma 2023

(voorstel werd aan iedereen overhandigd)

  • Grote halve fond
  • 9 vluchten in totaal (oude, jaarse, jonge duiven). Er werd geopperd om evt. voor de vluchten jonge duiven (Bourges, 2 x Argenton, Chateauroux) de 2e Argenton evt te vervangen door een Chateauroux of Issoudun (iets korter in afstand) om ‘laatkomers’ in het opleren nog een kan te geven in te pikken.
  • De voorzitter merkte op dat veel afhangt van het vinden van goede, diervriendelijke lossingsplaatsen..
  • De voorgestelde vluchten zijn Bourges, Argenton, Argenton, La Soutteraine, Chateauroux, Bourges, Argenton, Argenton, Chateauroux.
  • Fond
  • Programma van 9 vluchten wordt opgedreven naar 10 (met inbegrip van Valence en Montélimar). 
  • Brive staat niet op kalender omdat lossingen in Brive niet meer kunnen-mogen.  Oproep om Brive toch te behouden omwille van reputatie (wordt verder opgevolgd maar kans is klein)
  • Geprogrammeerde vluchten zijn Limoges, Valence, Cahors, Montélimar, Limoges, Bergerac (ipv Brive), Aurillac, Libourne, Souillac, Tulle.
  • Grote Fond
  • (inter)nationaal programma met de gekende 7 vluchten. Sint Vincent (normaliter 14 juli, franse nationale feestdag) zal mogelijks en dag verschoven worden.
  • Er werd een voorstel gelanceerd om tussen de nationale vluchten door Sectorvluchten in het programma op te nemen. Concreet :
  • Sector 1 : (bvb Blois) Waalse Zone  & West en Oost Vlaanderen
  • Sector 2 : (bvb Vierzon) Waalse Zone 2 & Vlaams Brabant en Antwerpen
  • Sector 3 : (bvb Nevers) Waalse Zone 3 & Limburg
  • Uitslag per sector met een interne zonale uitslag volgens de bestaande zones
  • Deze vluchten zouden meetellen voor de nationale kampioenschappen 2023 voor zowel de categorie grote halve fond en kleine halve fond
  • Inspiratie zit in mooie uitslagen met veel duiven
  • Tijdens de weekends van de sectorvluchten zouden geen andere kleine halve fondvluchten mogen worden ingericht.

Voorzitter benadrukt dat dit een voorstel is en nog verder wel of niet dient onderzocht te worden in komende vergaderingen. De teneur die wij ervaarden was dat er niet zoveel draagkracht voor dit voorstel aanwezig is (diverse argumenten mbt afstanden, lossingen, breedte van de sector enz… werden geopperd).  Wordt vervolgd.

 

  • Inleg voor kosten en maximaal aantal duiven per mand

Algemeen is er een stijging van de kosten per duif per vlucht die varieert tussen de 10 en 20 % !

Opmerking waarom de kost voor een duif voor Pau 5,85 euro kost tgo 4,30 euro voor Perpignan (weinig verschil rijrichting, weinig verschil afstand…).

Aantal duiven per mand : (bij normale weersomstandigheden) 

  • Grote halve rond 22 duiven
  • Fond 18 duiven
  • Grote fond 18 duiven muv Barcelona 16 duiven

Er ontspint zich een discussie mbt onvolledige korven en wie de meerprijs hiervan draagt. Tot op heden hebben de maatschappijen deze kost gedragen. De meningen per PE zijn duidelijk verschillend.

De invloed hiervan is het grootst in de kleinere lokalen en de provincies Luik, Luxemburg en Namen. Oproep om hier het ‘gezonde verstand’ te laten primeren en toch ook zorg te dragen voor deze regio’s en hun spelers om het nationale effect en image niet te verwaarlozen.

Voorzitter vermeld dat er toch wel wat verbetering mogelijk is in de discipline van sommige verenigingen mbt de korven.  Bij controles blijkt dat het totaal aantal duiven in de meeste gevallen op een vlucht correct is, maar dat er verenigingen zijn die het minder nauw nemen met onvolledige korven of de aantallen in de korven die niet overeenstemmen met de opgave. Hier zal extra focus worden op gelegd.

Een oproep om ook (veel) strenger op te treden mbt het vooraf opgeven van het aantal in te korven duiven voor de nationale wedstrijden. Het KBDB Admin procedé is voorhanden en dient gebruikt. Dit om de lokalen de tijd te geven zich degelijk voor te bereiden op de inkorving.  Zondaars worden geacht (her)opgevoed te worden en indien nodig op hun plichten gewezen.

  • Kwaliteit-netheid-diervriendelijkheid vervoer

Geregeld worden hieromtrent klachten geuit en overtredingen vastgesteld. De voorzitter stelt voor dat van elk landsgedeelte er door de overheid een verantwoordelijke wordt aangesteld om hierop toezicht te mogen houden en controle uit te voeren.

De meeste klachten komen over de (te) kleine vrachtwagens-bestelwagens waarmee duiven lokaal-regionaal worden opgehaald en waar niet de nodige verluchtingsmogelijkheden aanwezig zijn om duiven diervriendelijk te vervoeren.

Hieraan wordt gewerkt voor de toekomst.

  • Een aantal andere onderwerpen die nog aan bod kwamen (naast een aantal goed te keuren kleine aanpassingen aan staturen, reglementen enz..) waren
  • Gebruikers van geautomatiseerde aanmeldingssystemen (“pas” en gelijkgestelden) zijn in feite bevoordeeld tgo spelers die deze toepassingen niet hebben en…vooral bij lossingen op andere dagen dan de geplande, evt door werkomstandigheden niet in staat zijn hun duiven tijdig of volgens de regels aan te melden
  • In de statuten staat opgenomen dat een “uitslagmaker” hiervoor een erkenning-soort diplomering moet hebben. Door de automatisering van het maken van uitslagen is dit meestal één van de bestuursleden in de lokalen die met een druk op de knop een uitslag maakt. Dit wordt best aangepast om evt klachten in de toekomst te vermijden.

 

  • Afsluitend brachten de provinciale vertegenwoordigers hun individuele vragen aan bod.

 

Geert Dhaenens