Meer nieuws

Demely Liliane – Moorsele: 1e provinciaal Argenton 2.294 jaarse

05 Jul 2024

Enkele weken geleden rapporteerden we al over het Interprovinciale zege vanuit Chateaudun. Toen was hun duiver “Son Gilbert” (B23-3051407), de snelste van 4.936 Chateaudun vliegers. 
En…het bleef niet bij deze ene grootse zege want afgelopen weekend bracht “Lady Argenton” de provinciale zege vanuit Argenton tegen 2.294 jaarse duiven mee naar huis.
Met een gemiddelde snelheid van 1262,07 m/m klopt ze ruim de jaarse duiven van Clicque Gino (1247,97 m/m) en De Laere Luc (1243,46 m/m).

"Mister Montoire", een volle broer van "Lady Argenton"

Het vliegteam 2024

Voor dit seizoen hebben we 24 vliegduivinnen (5 oude en 19 jaarse) en 30 weduwnaars (9 oude en 21 jaarse) klaar zitten. Om de jaarse duivers bakvast te maken hebben we zo onze eigen methode. Na het seizoen gaan de oude duivers naar de volière. Hun woonbak op het weduwnaarshok wordt dichtgedaan en de toekomstige jaarse duivers kunnen een vrijstaande woonbak kiezen. Eens midden december gaan de jaarse duivers naar de volière, wordt hun bak gesloten en komen de oude terug op het hok. Zij worden gekoppeld en mogen een nestje groot brengen. Eens Maart, wanneer de oude gedaan hebben met kweken, komen de jaarlingen terug op het hok en dan is het aan ons om een paar dagen scheidsrechter te spelen om de eventuele vechtersbazen uit elkaar te halen. 
De jaarlingen en oude krijgen tijdens hun eerste opleervluchten gedurende een 4-tal dagen hun duivin en eens ze het “spelletje” door hebben is het weduwschap een feit.

De vliegduivinnen kweken niet voor het seizoen. Ze zitten de gehele winterperiode in de volière waar ze, eens door de rui, een eiwitarme mengeling (Casaert – Van Robaeys) krijgen. In de drinkpot verdwijnt er soms thee en onze pa zuivert de duiven graag met een karnemelk kuur. 
Eens begin Maart komen ze terug op het hok en mogen ze de eerste maal weer trainen. Na enkele dagen worden ze gekoppeld en mogen een paar dagen broeden. Nadien zitten de dames op weduwschap en staan ze wekelijks op een of andere lossingsplaats. Naargelang het weer en de zwaarte van de vorige vlucht vliegen ze een zware halve fond of een snelheidsvlucht. Normaal gezien is het 2 x zware halve fond na elkaar en dan een snelheidsvlucht, maar nog eens…het weer kan hier voor wijzigingen zorgen. 

 

Stefan Mertens